Esmaspäev, 18. detsember 2017

Tervislikult toituvatel lastel on kõrgem enesehinnang


ERR portaal Novaator kirjutab kaheksas Euroopa riigis läbi viidud uurimusest, milles osalesid Tervise Arengu Instituudi eestvõttel ka Eesti lapsed. 

"Toitumine mõjutabki nii emotsioone kui ka psühhosotsiaalset seisundit. Näitame töös, et juba väikelapsest peale on need seotud nende tervislike toitumissoovitustega, mis antakse. Mida rohkem neid järgitakse, seda paremad on laste järgnevad riskitegurid kroonilistele haigustele," selgitas Toomas Veidebaum, Tervise Arengu Instituudi teadusdirektor ja uurimuse kaasautor ERR Novaatorile.

Toidusedeli mõju täiskasvanute vaimsele tervisele, sh depressioonile on nähtud juba varem. Järsult oma dieeti tervislikuma poole muutes, näiteks puu- ja juurviljade ning kala osakaalu kasv toob kaasa riskitegurite mõju vähenemise. Täpne põhjus pole selge ja selle väljaselgitamine vajab veel täiendavaid uuringuid. Ühe populaarse hüpoteesi kohaselt on oluline roll omega-rasvhapetel. Niivõrd mahukaid laste kohta käivaid teadustöid pole aga Veidebaumi sõnul eriti tehtud.
Järeldused põhinevad 7675 lapse kohta kogutud andmetel. Uuringu raames uuriti Belgia, Küprose, Eesti, Saksamaa, Ungari, Hispaania ning Rootsi 2–9aastaseid lapsi.

Esmaspäev, 13. november 2017

Soovitusi menstruatsioonivaludega toimetulekuks



Paljud naised kogevad suuremal või vähemal määral menstruatsioonieelseid ja -aegseid vaevusi, nagu iiveldus, oksendamine, kõhu- ja alaseljavalu jm. Postmehe terviseportaal on küsinud proviisor Anne-Mai Rogenbaumilt, kuidas neid kaebusi leevendada. 

Kõhuvalu vastu soovitab Rogenbaum kõigepealt sooja dušši, kuuma kompressi ja mõõdukat kehalist aktiivsus, tugevama valu puhul aga valuvaigistit. Ka soovitab ta menstruatsiooni eel ja ajal vähendada soola, suhkru, alkoholi ning kohvi tarbimist, kuna need võimendavad PMSi sümptomeid. Seevastu tuleks tavalisest rohkem juua vett ning jälgida, et menüü oleks tasakaalustatud ja mitmekesine. Toidulisanditest võib kasu olla kaltsiumist, magneesiumist, B- ja E-vitamiinist ning oomega 3 rasvhapetest.





Kolmapäev, 11. oktoober 2017

TAI alustas teavituskampaaniat 



Tervise Arengu Instituut (TAI) alustas teavituskampaaniat „Aitäh, ema! Aitäh, isa!“, mis kutsub lapsevanemaid hoidma oma lapsi alkoholi eest kuni täiskasvanuks saamiseni.

Kampaania on eelkõige suunatud 10–12aastaste laste vanematele ja selle eesmärk on neid julgustada lastele piire seadma, et noorte esmane alkoholitarbimise kogemus lükkuks võimalikult kaugele. Vanem võiks koos lapsega teha kokkuleppe, et enne täiskasvanuks saamist alkoholi ei tarvita. Sarnane piiride seadmine toetab ka teismeeas tarvitatavate alkoholikoguste vähendamist. Lisaks annab kampaania värskeimaid teadmisi alkoholi mõjust noore aju arengule.

TAI vanemspetsialisti Triin Soku sõnul hakkavad just 10–12aastastel noortel tekkima esimesed kokkupuuted alkoholiga. „Mida varem noor inimene alkoholiga tutvust teeb, seda suurem on kahju tema vaimsele ja füüsilisele tervisele ning mõju edasisele elule,“ ütles Sokk. „Kuigi teismeline võib tunduda juba täiskasvanu moodi, toimub just selles vanuses eesmise ajukoore kõige kiirem areng. Samas määrab just aju selle osa areng, kui hästi suudetakse teha elus iseseisvaid otsuseid ja mil määral suudetakse neid täide viia. Seega on see kõige otsesemas seoses lapse toimetuleku ja edukusega edasises elus.“ 
Uuringud on ka näidanud, et pooltest nooremalt kui 14aastaselt alkoholi tarvitama hakanud inimestest saavad tulevikus tõenäoliselt alkoholisõltlased. Alustades 21aastaselt või vanemalt on see tõenäosus vaid igal kümnendal.

Kuigi Eestis on näha alkoholitarvitamise vähenemist ja sama muster on ka noorte seas, oleme nii Euroopa kui ka Põhja-Ameerika riikidega võrreldes endiselt esirinnas alkoholi varajase proovimise ja purju joomise poolest. Keskmiselt proovitakse alkoholi esimest korda 12,4 aasta vanuselt. 11aastaselt on alkoholi proovinud juba iga neljas noor ning 15aastasena juba enamik noortest. Reeglina jõutakse pärast proovimist üsna kiiresti regulaarsema alkoholitarvitamiseni. 

Veebilehele www.tarkvanem.ee on koondatud lastevanemat toetavad videod ja artiklid. Sealt leiab infot aju ja alkoholi seoste kohta ja ka näpunäited, kuidas keerulistes olukordades käituda. Tarkvanem.ee lehel töötab kampaania ajal ka e-nõuandla, kus nõustaja vastab saabunud küsimustele alkoholi ja lastekasvatamise teemal.



Teisipäev, 26. september 2017

Liikumisnädal Rapla Ühisgümnaasiumis



Käimas on Move Week 2017 ja selle tähistamiseks toimub RÜGis paljutki põnevat.
Esmaspäeva hommikut alustati kehalise kasvatuse õpetajate juhendamisel virgutusvõimlemisega. Kolmapäeval toimub õpetajatele rabamatk Kaisma järve ümber, neljapäeval aga RÜGi 35. suurjooks. Kogu nädala saab Socrative'i keskkonnas vastata spordialastele küsimustele.






27. septembril kõndisid RÜGi õpetajad ümber Kaisma järve. Lisaks kaks tundi väldanud matkale sai nautida ilusat ilma, imetleda kaunist loodust ja teel põske pista sambla sees kasvavaid marju.






Teisipäev, 29. august 2017

Septembris ei joo



Rahvaalgatusena alguse saanud kampaaniale "Septembris ei joo" on nüüdseks õla alla pannud ka Tervise Arengu Instituut, kirjutab Delfi. Kampaania esindusnäod on Kristel Aaslaid ja Karl-Erik Taukar ning sellega kutsutakse üles inimesi septembris alkoholist hoiduma, et kogeda, missugune on alkoholivaba elu.

Põhjalikumat artiklit loe Delfist ning lisainfot aadressil http://alkoinfo.ee/et/. Kampaanial on ka oma Facebooki lehekülg.



Septembris algab köögiviljakampaania



Tervise Arengu Instituut kordab 11. septembrist 1. oktoobrini köögiviljakampaania. Seekord on materjalid peamiselt väljas kauplustes ja sloganiks "Kogu köögiviljad korvi". Kampaania eesmärgiks on suurendada köögiviljade tarbimist vähemalt kolme peotäieni päevas.

Infot ja retsepte köögiviljade kasutamiseks leiad aadressilt http://toitumine.ee/kampaania/kaal/.

Kolmapäev, 31. mai 2017

Lihtne nipp une parandamiseks



Postimehe terviseportaal vahendab CNNi uudist, mis erinevate spetsialistide sõnadele viidates väidab, et regulaarne füüsiline aktiivsus parandab une kvaliteeti. Kuigi trenn ei ole sama tõhus kui unerohud, ei ole sellel kõrvalmõjusid.

Enamik teadlasi oletab, et hea une saavutamiseks on trenni vaja teha mõõdukalt, s.t. 2,5 tundi kiiret liikumist ja kaht lihastreeningut nädalas. Eriti hea peaks olema õues liikumine, kuna ere valgus võib aidata inimese sisemist kella reguleerida.


Teisipäev, 9. mai 2017

Smuutikonkurss



9-18.mai toimuvad Daily koolisööklates smuutipäevad. Eesmärgiks on tutvustada lastele erinevaid smuutisid ja pakkuda vaheldust.


Smuutipäevade ajal toimub retseptivõistlus „Kooli parim smuuti“.  Võiduretsept lisatakse koolipuhveti sortimenti.


Teisipäev, 11. aprill 2017

Südamekuul pannakse südamele: liigu ja pea suhkruga piiri



Südamekuu, aprilli jooksul toimuvad üle Eesti liikumisüritused, et meelde tuletada, kui oluline on südametervise hoidmiseks regulaarselt liikuda, sest südame-veresoonkonnahaigusi saab tervisliku elustiiliga ennetada.
Sel aastal juhitakse lisaks tähelepanu ka lisatud suhkru liigsele tarvitamisele, teatas tervise arengu instituut (TAI).

Kardioloog Margus Viigimaa sõnul on erinevaid südant kahjustavaid aspekte nagu ülekaalulisus, kõrgvererõhutõbi, metaboolne sündroom ja 2. tüüpi diabeet arvesse võttes, muutunud lisatud suhkrute liigne tarbimine üheks arvestatavaks terviseriskiks. Viigimaa rääkis, et liigne saadud energia, olgu see siis liigselt tarbitud lisatud suhkrutest, rasvadest või valkudest, ja vähene liikumine koos, viivad varem või hiljem kehakaalu tõusuni. «Arvukad uuringud on näidanud, et kehakaalu tõus tõstab vererõhu väärtusi, suurendab nn halva kolesterooli ja vähendab hea kolesterooli sisaldust veres,» lausus kardioloog.
Arsti lisas, et kui suhkru ainevahetus on mingil põhjusel häiritud, näiteks organism ei suuda enam toota piisavalt insuliini vm ja glükoosi tase veres on ka söögi vaheaegadel soovitusest kõrgem, siis see omakorda hakkab kahjustama veresoonte seinu ja mitmeid elutähtsaid elundeid.

Lisatud suhkrutest saadav energia ei tohiks ületada 10 protsenti kogu päevasest soovituslikust toiduenergiast. Näiteks keskmine täiskasvanud naine, kelle energiavajadus on 2000 kcal, ei tohiks lisatud suhkruid tarbida rohkem kui 50 grammi päevas. Kuid täiskasvanud söövad päevas keskmiselt kaks ning lapsed ja teismelised 3-4 korda rohkem magusat kui soovituslik.

Kuigi südame-veresoonkonnahaigused on Eestis esmane suremuse ning üks peamine haigestumise põhjustaja, on suremus südamehaigustesse, eriti südame isheemiatõbedesse, pidevalt vähenenud. TAI surma põhjuste registri andmetel oli 2015. aastal  üle poole kõikidest surmadest ehk 8055 surma, põhjustatud vereringeelundite haigustest, mis viisid meie seast 3190 meest ja 4865 naist. See teeb 100 000 elaniku kohta 323 juhtu. Võrdluseks, 2000. aastal oli see 559 juhtu.

Südamekuu liikumisüritusi erinevates maakondades leiab aadressilt  http://www.terviseinfo.ee/et/component/jem/event/1929-sudamekuu.



Teisipäev, 28. märts 2017

Algas üleriigiline suhkrukampaania



Tervise Arengu Instituut alustas 27. märtsist esmakordselt teavitust, mis suunab märkama lisatud suhkruid ning vähendama nende tarbimist. Magusaga liialdamine ei ole vaid ülekaaluliste inimeste probleem. Värske rahvastiku toitumise uuringu järgi söövad täiskasvanud päevas keskmiselt kaks ning lapsed alates koolieelikutest kuni teismelisteni 3-4 korda rohkem magusat kui soovituslik.

Tervise Arengu Instituudi toitumisekspert Tagli Pitsi sõnul on suhkrud organismi toimimiseks vajalikud, kuid jälgima peaks, millistest allikatest ja kui palju neid saadakse. „Enamik toiduaineid, roogi ja jooke sisaldavad suhkruid. Mõned toidud sisaldavad suhkruid looduslikult, näiteks puuviljad-marjad, mesi, köögiviljad ja piim ning neis sisalduvad n-ö looduslikud suhkrud on sahharoos, glükoos, fruktoos, laktoos ja maltoos,“ selgitas Pitsi. „Osa suhkrutest aga lisatakse toitudesse-jookidesse nende valmistamise käigus ning neid nimetatakse siis lisatud suhkruteks.“

Lisaks maiustustele ja limonaadile sisaldavad palju suhkrut ka vitamiinidega rikastatud veed, maitsestatud veed ja joogijogurtid. Palju lisatud suhkruid võivad sisaldada maitsestatud piimatooted - kohupiimakreemid, jogurtid, kohukesed ja teised, kuid rohkelt suhkrut võib peituda näiteks ka soolaste toitude juurde kasutatavates kastmetes, marinaadides ja muudes toodetes.

„Lisatud suhkrutest saadav energia ei tohiks ületada 10 protsenti kogu päevasest soovituslikust toiduenergiast. Seega, näiteks keskmine täiskasvanud naine, kelle energiavajadus on 2000 kcal, ei tohiks lisatud suhkruid tarbida rohkem kui 50 grammi päevas,“ selgitas Pitsi.

Teavitus toimub televisioonis, tänavatel, kauplustes ja veebis. Kampaania raames on valminud humoorikas teleklipp (https://www.youtube.com/watch?v=hrJ3m_Lv5bg) ning toitumine.ee lehel erileht Fiidi Karu (http://www.toitumine.ee/kampaania/fiidikaru/), kust leiab nii erinevaid mänge ja viktoriine kui suhkrukalkulaatori, mille abil saab lihtsalt välja arvutada, kui palju lisatud suhkruid eri toodetest saab, ning võrrelda seda päevase piirkogusega.
Lisaks on võimalik vaadata suhkrufilmi aadressil https://www.youtube.com/watch?v=HAx5fyN3Nwg.



Esmaspäev, 13. märts 2017

Eestlase tervise tulevik - kas pime, paks ja poolkurt?



Delfi sporditoimetuse artiklis pealkirjaga "Eestlase tervise tulevik: kas paks, poolpime ja -kurt, kõvera kaelaga ning depressioonis?" arutletakse, missugune on nutiseadmeid kasutava inimese tulevik. Pikas ja põhjalikus artiklis leiduv info ei ärata just lootust.

Artiklis refereeritakse Huffington Posti lugu, mis võtab kokku USA noorte inimeste problemaatika: "vähene liikumine, sellega kaasnev rasvumine ja vaimse tervise mured. „See on esimene põlvkond, millel esinevad juba noores eas rasvumisega seotud haigused,” hoiatatakse artiklis ja tuuakse tõestuseks faktid: USA-s on 18–29-aastaste noorte seas rasvunute osakaal viimase 40 aastaga kolmekordistunud. 1970-ndate alguses oli neid 8%, aga 2005–2006 aastal uuringu järgi juba 24% ehk ligi veerand. Noored ei liigu enam, sest ligi kaks kolmandikku noori täiskasvanuid ei tegele regulaarselt ühegi trenniga. Selle tõttu on ka tervis juba noorena kehvapoolne: selles vanusegrupis on 18% naistel ja 12% meestel vähemalt üks tõsine tervisemure."

Edasi tuuakse välja rasvumisega seotud tervisemured, nagu II tüüpi diabeedi sagenemine, seejärel nutitelefoni pidevast jälgimisest tulenevad selgrooprobleemid ning kõrvaklappide kasutamisest tingitud kuulmislangus. Samuti viidatakse vaimse tervise häiretele.



Reede, 27. jaanuar 2017

Igapäevased toidud tervena püsimiseks



Praegusel viirushaiguste kõrghooajal tasub tähelepanu pöörata oma igapäevasele toidulauale ning lülitada oma menüüsse immuunsust tugevdavaid toiduaineid. Postimehe terviseportaal toob neist välja viis:

Õunasiidriäädikas ei paranda mitte ainult seedimist, vaid aitavat pisut suuremates kogustes ka külmetuse vastu. Seda võib lisada salatitesse või võtta koos meega.

Marjad sisaldavad polüfenoole, millel on uuringute järgi viiruste eest kaitsev efekt. 

Jõhvikad, mustikad ja mustsõstrad on haigustega võitlemiseks eriti tõhusad.

Kapsas on suur C-vitamiini allikas. Tassitäis kapsast annab pool päevasest C-vitamiini kogusest.
Porgandid sisaldavad beetakaroteeni, millest organism sünteesib A-vitamiini. A-vitamiin tugevdab immuunsüsteemi.

Kanasupp parandab haigusest tulenevaid ülemiste hingamisteede kahjustusi.

Neljapäev, 19. jaanuar 2017

"Mul on kõik OK!"



Esmaspäeval, 16.jaanuaril 2017 algas kahenädalane noortele suunatud teavituskampaania „Mul on kõik OK!“, mille  eesmärk on suurendada noorte teadlikkust vaimsest tervisest ja julgustada neid oma probleemidest rääkima ning abi otsima. 

Kampaania on eelkõige suunatud 13-16-aastastele noortele ja sellega soovitakse vähendada valehäbi, mis takistab õigel aja abi küsida. Selleks suunab kampaania noori veebikeskkondadesse  http://www.peaasi.ee www.peaasi.ee ja http://www.enesetunne.ee.

Kampaania raames näidatakse noortele suunatud videoklippe veebis, kinodes ja sotsiaalmeedias.

Kampaania aluseks on loovusfestivali Kuldmuna noortekonkursil Pesamuna osalenud töö, mille autorid on Marita Tambelt ja Bruno Palmik.

Kampaania video on leitav aadressil https://www.youtube.com/watch?v=pcweTHfiasw ning lisainfo Sotsiaalministeeriumi kodulehelt aadressil http://www.sm.ee/et/mul-koik-ok.


Kolmapäev, 18. jaanuar 2017

Kuidas gripihooajal terve püsida



Terviseuudiste portaal toob välja viis tegurit, mis inimese vastupanuvõimet haigustele vähendavad ning annab ka soovitusi, kuidas oma tervist hoida.
Inimese vastupanuvõime väheneb, kui
1) keha jahtub tuuletõmbuses;
2) inimene on väsinud või ületöötanud;
3) kui ollakse liiga vähe või üle treenitud;
4) kui inimesel on krooniline haigus või toitub ta valesti;
5) kui suitsetatakse.

Samas antakse ka nõu, kuidas viirushaigustest hoiduda:
  • Köhimisel ja aevastamisel vabaneb miljoneid süljepiisku, mis võivad viirust kanda – hoidu köhijast ja aevastajast!
  • Nuuska, aevasta ja köhi ühekordsesse pabertaskurätikusse, pärast kasutamist viska paber kohe prügikasti, seejärel pese käed.
  • Nakatumine ja viiruse kiire paljunemine toimub tavaliselt haigustekitaja sattumisel silmadesse või nina/suu limaskestale – ära puuduta nägu pesemata kätega! Enamus meist puudutab enda nägu päeva jooksul kümneid kordi.
  • Parim kaitse on rünnak viirustele – pese päeva jooksul korduvalt käsi vee ja seebiga lauldes mõttes või valjusti ühe korra “Põdral maja metsa sees”. Hõõru nii peopesi kui ka käeselgi.
  • Juhul kui vett ja seepi ei ole käepärast, hoia 60%-lise alkoholi sisaldusega desinfektant läheduses ning kasuta mitmeid kordi päevas. Eriti peale teise inimese puudutamist.
  • Viiruste hooajal pööra erilist tähelepanu pindade desinfitseerimisele. Viirused on vastupidavad, väliskeskkonnas säilivad need kuni 24 tundi. Ukselingid, lülitid, üldkasutatavad kirjutusvahendid, TV-puldid, autovõtmed, telefonid, lauapinnad, tualetipinnad, poekärud, mänguasjad on kõige tavalisemad kohad, mis on haigustekitajatest saastunud.
  • Keha vastupanuvõime on parem, kui pöörad tähelepanu piisavale uneajale. Täiskasvanu peab magama öösel järjest vähemalt 7 tundi. Kui sinu uneaeg on lühem või uni on katkendlik, pöördu arsti vastuvõtule.
  • Jälgi tervisliku toitumise reegleid!
  • Viibi piisavalt värskes õhus.
  • Lae tööpinged maha regulaarselt sportides.
  • Ole positiivne! Uuringud näitavad, et rõõmsameelsed, aktiivsed ja rahulikud inimesed haigestuvad vähem külmetusse kui kurvad, loiud, ärevad, vihased ja depressiivsed kaaslased.


Neljapäev, 12. jaanuar 2017

Hammaste hooldamise meelespea



Portaal Terviseuudised toob välja märksõnad, mis on terve suu heaks mõttekas kõrva taha panna.

Esiteks tuleb valida pehme ja väikese peaga hambahari. Väike pea on oluline raskesti ligipääsetavate kohtade paremaks puhastamiseks. Hambaharja tuleb vahetada iga 2-3 kuu järel.

Teiseks on oluline õige pesemistehnika ning see, et pärast hambapasta väljasülitamist suud ei loputataks - nii saab pastas sisalduv fluoriid tööd jätkata.

Siiski ei piisa täielikuks suuhügieeniks vaid hammaste pesemisest, vaid oluline on puhastada ka hambavahesid. Selleks otstarbeks on mõeldud hambaniidid, -tikud ja hambavaheharjad. Samuti soovitatakse pärast einet kasutada suuvett.

Loe täpsemat infot aadressil http://www.terviseuudised.ee/uudised/2017/01/03/kolm-marksona-mis-hoiavad-hambad-korras