Kolmapäev, 31. jaanuar 2018

Kuidas saada toidust vajalik kogus kiudaineid



Enamik inimesi saab toidust vähem kiudaineid, kui peaks, vähendab Postimehe terviseportaal WebMedi artiklit. Kiudained aga soodustavad kasulike soolestikubakerite kasvu, ennetavad ülekaalulisust, metaboolset sündroomi ja soovimatuid muutusi soolestikus. Kiudaineid leidub ainult taimses toidus.

Kiudainete vajadus sõltub inimese kehakaalust ning vanusest. Tervise Arengu Instituudi andmetel peaks täiskasvanud inimene saama päevas 25-35 g kiudaineid (naised vahemiku alumine, mehed ülemine pool). Lapsed peaksid oma kehakaalust sõltuvalt tarbima kiudaineid vähem.

Kiudainete tarbimise soovitatavad päevased kogused lastel (Suurbritannia riikliku tervishoiusüsteemi NHS andmetel):

2–5-aastased: umbes 15 grammi
5–11-aastased: umbes 20 grammi
11–16-aastased: umbes 25 grammi
16–18-aastased: umbes 30 grammi

Kuna aga toidus sisalduvate kiudainete täpset kogust on keeruline arvestada, on seda lihtsam teha portsjonite järgi (üks portsjon on enam-vähem võrdne ühe peotäiega). Toitumisnõustaja Külli Holstigu sõnul saab inimene piisava koguse kiudaineid, kui tarbida päevas 5-7 portsjonit köögivilju, 4-5 portsjonit puuvilju ja marju ning 4-6 portsjonit täisteraviljatooteid. «Kui järgitakse toitumissoovitusi, aga ikkagi on kalduvus kõhukinnisusele või soovitakse langetada kaalu või kolesterooli, siis võib juurde võtta nt kaerakliisid või teelehe kestasid,» soovitab Holsting.

Artikkel annab ka soovitusi kiudainete lisamiseks menüüsse.
  • Eelista täiseteraleiba.
  • Söö hommikuks täisteraputra ja -müslit.
  • Vali täisterapasta.
  • Rikasta oma menüüd kaunviljadega.
  • Tarbi piisavalt puu- ja köögivilju.





Esmaspäev, 22. jaanuar 2018

RIMI Retsepti meistriklass


Rimi ja eestilapsed.ee blogi kuulutavad välja meeleoluka ja kasuliku retseptikonkursi Eesti kooliõpilastele, leidmaks toredaid ja omanäolisi retsepte tasakaalustatud toitumise tutvustamiseks ning elavdamiseks. Konkursist saavad osa võtta  Eesti põhikoolide klassid, huvikoolid ja -ringid.
Konkursil osalemine õpetab noortele meeskonnatööd, kokkamist ning parandab teadmisi toitumisest. Kevadel selgub Rimi Retsepti Meistriklass 2018 ja 1000€ suuruse preemia võitja! Lisaks ootavad tublisid kokkajaid erinevaid üllatused ning lisaauhinnad.



Kolmapäev, 17. jaanuar 2018

Nippe, kuidas peletada väsimust



Kofeiin ei ole alati parim turgutaja, kuna annab energiat vaid mõneks ajaks, samal ajal organismi kurnates. Postimehe terviselehekülg vahendab Business Insider'i artiklit, milles antakse nõu, kuidas väsimust kohvita peletada.

Väldi pikaajalist ekraanide vaatamist.
Söö tervislik vahepala.
Joo vett.
Tantsi või jaluta.
Hinga sügavalt.
Kuula muusikat.
Näri nätsu.
Vaata armsaid loomavideoid.
Tukasta.




Toidud, mis võivad mõjutada vaimset tervist



Postimehe terviseportaal vahendab NDTV artiklit, milles käsitletakse viit vaimset tervist mõjutavat toiduainet.

Suhkru tarvitamine vähendab neuronite teket, pannes aju töötama alla oma normaalse taseme, soodustades seega depressiooni teket.

Alkohol süvendab ärevuse ja depressiooni sümptomeid.

Hüdrogeenitud õlid ja küllastunud rasvad võivad häirida aju verevarustust ning mõjutada selle funktsioneerimist.

Liigne sool võib kahjustada immuunsüsteemi, mõjutada närvisüsteemi ja häirida emotsioone.

Kofeiin mõjub halvasti unele, mis omakorda võib teha halba vaimset tervisele.