Esmaspäev, 21. detsember 2015

Veeda pühad tervislikult


Igaüks teab, et pühade-eelne ning -järgne enesetunne ning kehakaal võivad üksjagu erineda ja et see muutus ei ole enamasti positiivne. Seetõttu jagab Ida-Tallinna keskhaigla oma leheküljel nõu pühade tervislikuks möödasaatmiseks.

Põhipunktid on järgmised:
1. Alusta oma päeva tervisliku hommikusöögiga.
2. Ära mine jõulupeole väga näljasena.
3. Nautige toitu üheskoos.
4. Ole aktiivne ja liigu võimalikult palju.
5. Homme on uus päev!

Reede, 18. detsember 2015

Kristjan Port: "Kõnniteede joonimine tõstaks mobiilikasutajate ohutust."


Viimasel ajal ei lähe päevagi mööda, kui liiklusuudistes ei räägitaks juhtumitest, kus jalakäija on jäänud vöötrajal auto alla. Vahel harva mainitakse seda, et auto alla jäänud inimene ei kandnud helkurit. Politsei pressiesindaja rõhutab siiski igapäevaselt, et praegusel pimedal ning libedal ajal on tarvis veenduda, et autojuht sind märkab ja pidama saab, enne kui teele astud. Küll aga pole juttu sellest, et aina enam on tänavatel näha lapsi ja noori, kes, nina oma nutiseadmelt tõstmata, pahaaimamatult teele astuvad. Kui autojuhtidel on keelatud sõidu ajal nutiseadmeid kasutada, siis nüüd peaks liiklusohutuse tõstmiseks hakkama tähelepanu pöörama jalakäijate riskikäitumisele.

ERR portaalis novaator.err.ee kirjeldab Kristjan Port meetmeid, mida on mujal maailmas mobiilikasutajate turvalisuse tõstmiseks kasutusele võetud. Loe kindlasti tema intrigeerivat artiklit aadressil http://novaator.err.ee/v/2d396bb9-5254-4c3d-935a-891688fd6976.


Kolmapäev, 2. detsember 2015

Kodused harjutused vormi saamiseks


Delfi naisteportaalis annab Reeboki treener Kersti Ojalill videote vahendusel nõu, kuidas end kodust lahkumata heasse füüsilisse vormi saada. Harjutusi saab teha nii võimlemispalliga kui ka ainult oma keha kasutades. 

Esmaspäev, 30. november 2015

Kaitse oma silmi


Kätte on jõudnud aeg, mil keskküte silmadele liiga hakkab tegema. Kui lisanduvad veel tolm või arvuti kasutamisest tulenev pinge ning silmade vähene pilgutamine, võivad tulemuseks olla kuivad, kipitavad või lausa põletikus silmad. 
Kuidas end sellise olukorra eest kaitsta või end juba tekkinud probleemi puhul aidata, loe aadressilt http://tervis.postimees.ee/3413867/kuidas-kaitsta-silmi-kuiva-ohu-ja-kulma-tuule-eest.

Teisipäev, 24. november 2015

Perearsti soovitused nakkushaigustest hoidumiseks



Postimehe terviseportaal jagab perearst Külvi Petersoni nõuandeid, kuidas haiguste perioodil tervena püsida.

1. Pese sageli käsi voolava vee all ja kasuta kuivatamiseks ühekordseid paberrätte või kuivatit.
2. Hoidu rahvarohketest kohtadest ja ära mine külla haigetele või ka ise ennast veidi tõbisena tundes.
3. Vaktsineeri end gripi vastu kord aastas.
4. Maga korralikult ning hoidu üleväsimusest ja ületöötamisest.
5. Söö mitmekülgset ja vitamiinirikast toitu.
6. Menüüs peaks olema sibul, küüslauk, ingver, jõhvikad, mesi, sidrun.
7. Katsu igal võimalusel olla värskes õhus, päikese käes. Kui see pole võimalik, õhuta ruume ja hoolitse, et need oleksid võimalikult tolmuvabad.
8. Sügistalvisel ajal jälgi, et toidus oleks piisavalt D-vitamiini, või võta seda toidulisandina juurde.
9. Ära muretse viirustesse haigestumise pärast ning katsu olla positiivne ja rõõmus.
10. Haiguse esimeste tunnuste korral peaks võtma aja maha, puhkama korralikult, jooma teed, vett. Lisaannused C-vitamiini ei tee samuti paha, näiteks võid terve sidruni kas mahlana või suhkruga ära süüa.
Artikkel ilmus esmakordselt Tervis Plussis 2014. aasta novembris. Vaata ka teisi tervise ja liikumisega seotud artikleid www.liigume.ee lehelt!

Kolmapäev, 11. november 2015

Nutiseadme kasutamine võib tekitada sõltuvust


ERR leheküljel Novaator märtsikuus ilmunud artikkel viitab Derby ülikooli teadlaste läbiviidud uuringule, mille tulemused näitavad, et inimesed kulutavad nutiseadmetele keskmiselt 3,6 tundi päevas. See aga tekitab raskusi teistega suhtlemises ja igapäevaeluga hakkama saamises. Uuringus osalenud inimestest 13% olid nutitelefonist sõltuvuses.


Sellest, milliseid soovitusi uuringut läbi viinud teadlased annavad, loe edasi aadressilt http://novaator.err.ee/v/yhiskond/81214815-d342-49c2-9c8f-bc762d4ea6d0

Esmaspäev, 2. november 2015

Kas sul on suhkrusõltuvus?


Postimehe naisteportaal toob ära lühikese testi, mille abil saab lugeja aimu, kas tal on suhkruga soojemad suhted kui tervislik oleks. Vaid kaheksa valikvastustega küsimust aitavad endas selgusele jõuda. 

Kolmapäev, 28. oktoober 2015

Mihkel Zilmer kutsub inimesi üles normaalselt sööma


Tartu Ülikooli professor biokeemik Mihkel Zilmer, kes on ka raamatu "Normaalne söömine" autor kutsub inimesi üles oma söömisvalikutes "mitte tõmblema". Ta kinnitab, et õige toitumine saab alguse mõtlemisest ning et tänapäeva suurim probleem on see, et erinevat infot on nii palju, et ei julgeta enam midagi süüa. Edasi annab ta Postimehe terviseportaalis ilmunud artiklis ülevaate sellest, millist toitu inimese organism vajab, ning toob välja peamised põhimõtted, mida toitumise puhul silmas pidada.

Kolmapäev, 21. oktoober 2015

Staarkokk Jamie Oliver on kuulutanud sõja suhkrurikastele jookidele


Jamie Oliver
Kuulus telekokk ning paljude kokaraamatute autor kutsub Briti peaministrit David Cameroni üles kehtestama suhkrumaksu, kuna Suurbritannias on praegu ülekaaluliste laste kriis. 

Piimateadlane rõhutab piima asendamatuid omadusi


Toiduliit kutsub kõiki üles jooma iga päev vähemalt kaks klaasi piima. Postimehe terviseportaalis ilmunud artiklis tuuakse välja lausa üheksa põhjust, miks piima joomine meile hea on, alates sellest, et piim sisaldab kõiki organismi kasvamiseks vajalikke toitaineid, kuni selleni, et piim aitab vältida hambaaukude teket. 

HIV levik seksuaalsel teel on Eestis hoogustunud


Postimehe terviseportaal kirjutab, et noorte teadmiste ning käitumise vahel on lõhe. Esimeses vahekorras kasutatakse tavaliselt kondoomi hoolikamalt (juhupartneriga kasutab kondoomi 51% noortest), kuid püsipartneriga koos olles vaid 14% vastanutest. See tähendab, et suur osa noori riskib suguhaigustesse ja HIV-sse nakatumisega.

Loe lähemalt http://tervis.postimees.ee/3361001/hivi-levik-seksuaalsel-teel-on-eestis-hoogu-juurde-saanud

Samas näitavad uuringud, et ligi 80% meestest kasutab vale suursega kondoomi, mis võib olla ebameeldivate tagajärgedega mõlemale partnerile. Enamiku tavapoes saadaolevate kondoomide läbimõõt kõigub 53 mm ümber, samas kui oleks vaja võimalust valida suuruste vahel 47 - 69 mm.
Kondoomi valimiseks leiad abi aadressilt http://kondoomipood.ee/et/content/7-kuidas-valida-kondoomi.

Ka Eestis on netipoodidest saada My Size kondoome, mis on tehtud just meeste erinevusi silmas pidades. 

Laupäev, 17. oktoober 2015

Liikumine võib ravida sadat haigust


Postimehe terviseportaal kirjutab, et arstide seas on levinud ütlus "Liikumine võib ravida sadat haigust, kuid pole ainsatki ravimit, mis asendaks liikumist".
Viidates Figuurisõprade kodulehele, tuuakse välja, et normaalkaalus inimese energiakulutus on ülekaalulise omast 350 kcal rohkem isegi siis, kui nad parasjagu ei tee trenni ega liigu aktiivselt. Veel saame teada, et füüsiliselt aktiivsed inimesed suudavad paremini kontrollida oma isusid ning ka jälgivad rohkem, mida nad suhu panevad.
Kehaline aktiivsus vähendab oluliselt ka depressiooni, stressi ja ängistust ning vastukaaluks suureneb enesekindlus.

Reede, 16. oktoober 2015

Toitumisloeng ja näidistreening 15. oktoobril


Margit Rannamets
Leivanädala tähistamise raames kohtusid RÜG-i kolmanda ja neljanda kooliastme õpilased 15. oktoobril tervisejuht-toitumisnõustaja Margit Rannametsaga, kes andis ülevaate tervisliku toitumise põhimõtetest. Tema loengust tuli muu hulgas välja tõsiasi, et valge suhkur tekitab sõltuvust ja seda üle tarbida on väga lihtne. Samuti rõhutas ta, et valget värvi toiduainete asemel (saiakesed, riis ja pasta) peaks meie menüü iga päev välja nägema kui vikerkaar ehk sisaldama rohkelt erinevat värvi puu- ja köögivilju. Hea tervise säilitamiseks tuleks aga lisaks õigele toitumisele end ka korrapäraselt liigutada.
Seda, mida iseseisvalt trenni tehes silmas pidada, said õpilased teada treener Marko Sildoja läbi viidud näidistreeningul. Õpilased kuulsid, et enda vormis hoidmiseks ei pea tingimata kulutama jõusaali ust, sest trenni võib oma keharaskust kasutades teha kas või õues. Siiski on oluline, et harjutusi tehtaks õige tehnikaga ning maksimaalse pingutusega. Kannatamatute pettumuseks aga saadi teada, et jõutreeningu tulemused hakkavad välja paistma minimaalselt kuu aja pärast.

Soovime siis tahtejõudu ja vastupidavust, sest terves kehas on terve vaim!

Näidistreening Marko Sildoja juhendamisel

Neljapäev, 8. oktoober 2015

Postimehe terviseportaal hoiatab piima mittetarvitamise eest


Toiduliidu juhataja Sirje Potisepp kutsub oma 6. oktoobril Postimehe terviseportaalis ilmunud artiklis inimesi üles lehmapiima tarvitama ning hoiatab selle menüüst väljajätmise tagajärgede eest. Saame teada, et just viimane võib põhjustada laktoosiallergiat.

Teisipäev, 29. september 2015

Tre Raadio tervisliku toitumise saade


27. septembril võis Tre Raadio noortefoorumis kuulata saadet tervislikust toitumisest. Muu põneva ning hariva hulgas räägiti ka sellest, et pastinaagist ja kartulist saab maitsva püree ja et värviline toit täidab paremini kõhtu. Saatest kuuled, miks noored inimesed ei ole eriti varmad neile võõraid köögivilju maitsma ning et hommikuti tahavad inimesed süüa harjumuspärast toitu.


Reede, 25. september 2015

Tervise Arengu Instituut ktusub osalema konkursil "Disaini oma koolisöökla"

 

Tervise Arengu Instituut kutsub taas teie kooli õpilasi osalema üleriigilisel loovtööde konkursil Söögivahetund, mille teema on sellel korral „Disaini oma koolisöökla“. 

Konkursi eesmärgiks on pöörata suuremat tähelepanu koolitoidu ja koolisööklate temaatikale ning väärtustada toitlustajate tööd. Loovkonkursiga loodame pakkuda inspiratsiooni kooli personalile ja –toitlustajatele, samuti õpilastele endile.
Koolisöökla peaks olema mõnus paik, kuhu tullakse ja kust minnakse hea tujuga. 

 Konkursil saavad osaleda kõik õpilased 1.-12. klassini. 

*        Alg- ja põhikooli õpilastelt ootame joonistusi, paberile kleebitud või arvutil kujundatud kollaaže, mis juhiksid tähelepanu koolisööklale kui keskkonnale. Töö tehnika võib õpilane valida omal soovil. 
*        Põhikooli- ja gümnaasiumiõpilased, kes pole pliiatsi ja paberiga sina peal, aga oskavad hästi käsitleda tehnilisi vahendeid, saavad konkursil osaleda omavalmistatud videoga. Video tuleb samuti teha etteantud teemal. 

Plakatitele ja videotele esitatavad tehnilised nõuded leiate lisast, samuti veebiaadressilt http://www.terviseinfo.ee/et/konkursid/soeoegivahetund.

Kõikides vanuserühmades esitatakse joonistused või kollaažid individuaalselt. Videod valmistatakse grupi või klassi ühisloominguna. 

Iga vanuseklassi parimate joonistuste autorid saavad auhinnaks nutikella. Teise ja kolmanda koha võitjatele on auhinnaks raamatupoe kinkekaart. Parima video esitanud grupile on auhinnaks LCD-teler, mis jääb klassi või kooli käsutusse, et sealt ühiselt vaadata videoid, õppefilme jms.  

Konkursitööd tuleb saata hiljemalt 5. novembriks Tervise Arengu Instituuti, aadressile Hiiu 42, Tallinn 11619, märksõnaga „Söögivahetund“, Käroliin Andrejeva. 

Julgust osalemisel ja edu konkursil!

Käroliin Andrejeva
Projektijuht
Tervise Arengu Instituut
Hiiu 42, 11619 Tallinn
Tel: 659 3972
E-post: karoliin.andrejeva@tai.ee

Neljapäev, 24. september 2015

Kuidas peaks laps oskama enda eest seista


Politsei koduleht annab nõu, kuidas peaks last õpetama enda eest seisma.

Kuna last võib füüsiliselt ohustada nii pahatahtlik mängukaaslane kui ka võõras või tuttav täiskasvanu, tuleb lapsele õpetada, kuidas enda eest seista.

Vanemad võiksid oma lapsele anda järgmist nõu:
  • Seisa enda eest! Laps peab teadma, et tal on õigus turvaliselt elada ning et kellelgi ei ole õigus temalt elu võtta.
  • Kaitse oma keha! Lapsele tuleb rõhutada, et kogu ta keha on tema oma ja et eriti hinnalised on need kohad, mis ka ujuma minnes riietega kaetuks jäävad.
  • Ütle ei! Kinnitage lapsele, et tal on õigus öelda ei, kui keegi tahab talle haiget teha. Paraku õpetatakse lastele pahatihti, et täiskasvanu sõna tuleb alati kuulata.
  • Kutsu abi, kui sind kiusatakse! Tavaliselt kiusatakse endast nooremaid mängu- või koolikaaslasi. Soovitage tal kaklust vältida. Laps peab juhtunust kindlasti rääkima ka mõnele täiskasvanule. Soovitage lapsel loobuda millestki, mida tülinorijad tahavad, näiteks jalgrattast, kui on ilmne, et vastasel juhul tehakse talle füüsiliselt liiga. Kinnitage, et te ei pahanda, kui ta tuleb koju ilma asjadeta.
  • Räägi! Paluge, et laps räägiks teile alati, kui midagi on juhtunud. Kinnitage, et te ei saa seda kuuldes pahaseks ega riidle temaga.
  • Usalda! Kui laps vajab abi, peab ta olema veendunud, et usute teda ja tahate aidata. Eriti kehtib see seksuaalse väärkohtlemise korral. Selle kohta ei valeta laps kunagi.
  • Ära varja midagi! Lapsele tuttav inimene võib talle öelda, et väike musi ja puudutus võiksid jääda nende omavaheliseks saladuseks. Veenge oma last, et on asju, mida ei tohi saladuses hoida isegi siis, kui ta on seda lubanud.
  • Ära luba end puudutada! Laps peab teadma, et tal on õigus puudutustest ja musist keelduda, kui see talle vastumeelne on. Kui see on siiski juhtunud, peaks laps sellest vanemale kindlasti rääkima. Ärge sundige last kedagi kallistama või talle musi andma.
  • Ära räägi võõrastega! Tavaliselt ei otsi täiskasvanu omapead mängiva lapsega kontakti, kui ei ole just ilmne, et laps on eksinud või segaduses. Ära luba lapsel kunagi võõrastega rääkida ja palu tal kõik lähenemiskatsed viisakalt tagasi lükata. Paluge lapsel teile kõikidest sellistest juhtumitest rääkida.
Laps peab teadma, et kui küsimus on tema enda turvalisuses, on tal lubatud käituda tavatul viisil - ohtlikust olukorrast pääsemiseks võib ta ära joosta, kõva häälega karjuda, valetada ja ka lüüa.

Teisipäev, 22. september 2015

Üleeuroopaline "Move Week" kutsub liikuma


"Move Week" on iga-aastane üleeuroopaline sündmus, mis rõhutab regulaarse liikumisharrastuse kasulikkust. Eelmisel aastal pani "Move Week" kogu Euroopas liikuma ligi miljon inimest. Sel aastal toimub "Move Week" Eestis 21.09-27.09.2015 ning võimalik on valida 120 ürituse vahel. 



Vaata lisainfot aadressilt http://estonia.moveweek.eu/.

Kolmapäev, 16. september 2015

Eestlased said valmis maailmas üha enam populaarsust koguva motivatsiooniklipi


Noortehaal.delfi.ee tutvustab eestlaste valmistatud uut videoklippi "Your Body is not a Temple" ehk "Su keha ei ole su tempel", mis kutsub inimesi suuremale füüsilisele aktiivsusele.

Video on otse leitav Youtube'i aadressil https://www.youtube.com/watch?v=qz1RTO2lCUQ.
(Eestikeelsed subtiitrid saab kuvada, klikates nupule "CC".)

Klipi sünniloo ning selles osalejate kohta loe lähemalt

Teisipäev, 15. september 2015

Tervise Arengu Instituudi köögiviljakampaania



Alates 14. septembrist viib TAI läbi järjekordset kampaaniat "Köögiviljad kaalu ei kasvata", mille eesmärk on näidata, et rohkelt köögivilju sisaldav toit aitab tervislikku kehakaalu hoida.
Alanud teavitustöös löövad kaasa ka suuremad poeketid ning usina köögivilja söömise eestvõib isegi auhindu võita. Vt lisainfot aadressil http://toitumine.ee/kampaania/auruti/.


Neljapäev, 10. september 2015

15. oktoobril toimub RVG-s esimene noorte liikluskonverents Raplamaal


Noorte liikluskonverents   15.oktoobril 2015 kell 9.00 – 16.30 Rapla Vesiroosi gümnaasiumi ruumides

Konverentsile on oodatud Rapla maakonna üldhariduskoolide ja  ametikoolide õpilased ning õpetajad. Igast põhikoolist 5 õpilast ja 1 liikluskasvatusega tegelev õpetaja,  gümnaasiumitest  ja  kutsekoolidest 9 õpilast ja 1 liikluskasvatusega tegelev õpetaja. 


Noored ise ohutusest:
Noortel teha  ise kuni 1 min liiklusohutusalane filmiklipp. Esitamistähtaeg 10.10.2015
Teemad: „Kas kiirustades jõuad kiiremini?“ (Piirkiiruse ületamine)
               „Kui juhid siis juhi“ (Kõrvalised tegevused juhtimisel)
               „Alkohol ja rool – kas need sobivad kokku?“ (joobes mootorsõiduki juhtimine)

Iga teema parimale auhind.


Kolmapäev, 9. september 2015

Tervise Arengu Instituut kutsub 12-19-aastaseid noori osalema projektivõistlusel T.E.I.P.


Konkurss "Tervist edendava idee projekt" ehk TEIP kestab 7. septembrist kuni 7. oktoobrini 2015.
TEIP poster EST 2015
Konkursil võivad osaleda 12–19-aastased noored üle Eesti.
Konkursile on oodatud kõik huvitavad ja uudsed ideed, kuidas muuta koolikaaslaste, vanemate või kogukonna käitumist ja hoiakuid tervislikumaks ning kool või koduümbrus meeldivamaks paigaks. Idee peab olema teostatav ehk et noor või noored peavad olema võimelised selle hiljem kas ise või koos oma koostööpartneritega ellu viima.
Projekt peab puudutama ükskõik missugust tervisega seotud valdkonda või tervisliku keskkonna loomist: vaimse tervise edendamine, stressi vähendamine, sport ja liikumine, toitumine, alkoholi-, tubaka- või narkootikumide tarvitamise ennetamine või sellest loobumine vms.



Kolmapäev, 2. september 2015

Tere tulemast RÜG-i terviseblogisse!

Tervis - see on vaimne, füüsiline ja sotsiaalne heaolu. See on rõõm elus olemisest ning liikumisest. See on korras suhted ning rahulik meel. See on midagi, mille peale me ei mõtle enne, kui märkame selle puudumist.

RÜGi terviseblogis anname teada meie koolis toimuvatest tervist edendavatest sündmustest ning jagame silma hakanud terviseteemalist infot.